Handreikingen

  • Blijf je verhaal vertellen aan de mensen om je heen (familie, vrienden, kennissen, buren) Dit zal de pijn verlichten en zorgt ervoor dat de mensen betrokken blijven bij de periode die jij doormaakt.
  • Geef je emoties de ruimte. Emoties als verdriet, boosheid, schuldgevoel of angst zijn veel voorkomende emoties tijdens het rouwproces en kunnen iets zeggen over wat je nodig hebt. Praat hierover met anderen en huil wanneer je wilt.
  • Trek je terug op de momenten wanneer je daar behoefte aan hebt, maar probeer elke dag (even) naar buiten te gaan. Een blokje om kan al voldoende zijn en geeft energie.
  • Streef naar structuur in je dagritme met betrekking tot voeding en nachtrust. Rouwen kost veel energie, daarom is het van belang dat je goed voor jezelf blijft zorgen.
  • Laat anderen duidelijk merken hoe je je voelt en wat je wilt. Verwacht niet van hen dat ze begrijpen wat je voelt of wilt. Zo kunnen misverstanden of verkeerde verwachtingen worden voorkomen.
  • Probeer betrokken te blijven bij alles wat er op je afkomt. Stel vragen en vraag om hulp waar nodig.
  • Iedereen rouwt op zijn eigen manier. Doe wat voor jou goed voelt. Jij bepaalt de regels.
  • Rouwen kost veel energie. Zorg ervoor dat je energie tot je neemt creëer rouwpauzes. Plan dingen waar je voorheen ‘blij’ van werd. Op die manier kan je opladen.
  • Hou contact met je werkgever en wees eerlijk en duidelijk over je gevoelens en wat je nodig hebt om weer aan het werk te gaan*.
  • Gun jezelf de tijd. Een rouwproces duurt langer dan je denkt.
  • Zoek hulp als je het gevoel hebt dat je niet verder komt.

*Heeft u of het bedrijf waar u werkt behoefte aan een gesprek of ondersteuning, dan kan stichting Nabestaandenzorg hierbij helpen en tools geven voor een zo goed mogelijke terugkeer naar werk.