Begraafplaats Akendam realiseert het Sterretjesveld
Een strooiveld voor de allerkleinsten

In 2012 heeft initiatiefneemster Ariënne Post na 15 weken zwangerschap afscheid moeten nemen van haar kindje. Het was een jongetje en ze hebben hem Teuntje genoemd. De ontmoeting na de geboorte was ook meteen het afscheid. Het ziekenhuis heeft vervolgens de crematie en verstrooiing op een Sterretjesveld verzorgd. Op deze plek vonden Arienne en haar naasten later rust en troost. Dat is wat Ariënne andere ouders ook gunt.

Wanneer een zwangerschap via de natuurlijke weg of door een noodzaak wordt afgebroken heeft dat grote impact op de ouders, broertjes, zusjes en hun naasten. Vaak gaat er een periode van grote onzekerheid aan vooraf. De vreugde van de zwangerschap veranderd in een nachtmerrie. Keuzes moeten in een korte en heftige tijd worden gemaakt en zijn naderhand niet meer terug te draaien.

De ouders van deze kindjes dragen het verlies hun leven lang mee. Door het realiseren van een tastbare plek, waar ouders en naasten naar toe kunnen om hun kindje te herdenken wordt troost geboden.

Met medewerking van Dr. C.J. Vaillant Fonds, J.C. Ruigrok stichting, Vrienden Spaarne Gasthuis, Yarden Crematorium Haarlem en Gedenk-bomen hebben de gemeente Haarlem en stichting Nabestaandenzorg samen met Arienne het sterretjesveld verwezenlijkt.

Om 15.30 zal de wethouder het Sterretjesveld op gepaste wijze openen.

Tijdens de opening van het Sterretjesveld zal er op de plek een monument worden onthuld: een gedenkboom met gekleurde blaadjes waar de naam van het kindje opgezet kan worden. Dit is een kleine versie van de gedenkboom op het grote strooiveld van Begraafplaats Akendam. Op deze manier zijn beide strooivelden met elkaar verbonden.

Iedereen is van harte uitgenodigd om hierbij aanwezig te zijn. Ontvangst is vanaf 15.00 uur.

In verband met de organisatie van de opening stellen wij het op prijs wanneer u laat weten of u komt. Dat kan middels een bericht via begraafplaatsen@haarlem.nl of telefonisch via 023-539 0911.